Zo wordt je een betere danser! Over technieken en waarom we ze gebruiken – Deel 2

‘Rechtop staan! Spanning houden in je armen! Spotten! Niet naar beneden kijken! Houd je voeten bij elkaar tijdens het draaien! Armen bij je houden!’ Je bent een of meerdere van deze uitspraken vast wel eens tegengekomen in de lessen. Maar waarom zijn houding, spanning, spotten, je armen en benen nou zo belangrijk? In deze driedelige serie leggen we je uit waarom je welke technieken gebruikt, en hoe het je een betere danser maakt. En natuurlijk krijg je er gratis tips bij!

De vorige keer hebben we het gehad over houding. Je buikspieren zijn hiervoor belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat je je rug niet gaat overstrekken. Daarnaast helpen ze bij het versterken van je core, en het ondersteunen van je houding en frame: ze creëren spanning in de rest van je lichaam, waardoor je als één geheel beweegt. Hierdoor wordt je reactievermogen beter, ben je meer in balans, en heb je meer controle. The Master GIF by Doctor Who
car drifting GIF Stuurloos

Je frame bestaat uit meer dan alleen je houding en het gebruik van buikspieren: je activeert je hele lichaam, en zorgt ervoor dat er een lichte spanning ontstaat, waardoor je makkelijk ‘bestuurbaar’ bent of kunt sturen. Zonder spanning is het een stuk lastiger om te leiden of te volgen. Je armen zijn hierbij ook belangrijk. Wanneer je geen spanning in je armen hebt, en het dus net spaghettislierten zijn, is het vrijwel onmogelijk om een figuur aan te geven. Zie het als een auto waarbij je met een slap handje, heel licht je stuur aanraakt. Het maken van een bocht zal zo lang duren, omdat er vrijwel niks gebeurt. Heb je juist veel spanning in je armen, dan zal de auto uit de bocht vliegen door alle brute kracht die er vrij komt. De kunst is dus om niet te veel, maar ook zeker niet te weinig spanning in je armen te houden. Zorg er in ieder geval voor dat je je armen nooit laat hangen, en dat je ze altijd in een hoek van ongeveer 90 graden houdt.

Leaning Russell Westbrook GIF by Bleacher Report Tijdens het draaien komt er nog allerlei extra techniek kijken bovenop wat er allemaal al genoemd is. Door je goede houding sta je recht, en is je gewicht evenredig verdeeld over je lichaam. Je zult hierdoor niet al op de voorhand uit evenwicht zijn of meer naar een kant leunen. Het creëren van spanning in je lichaam, in je buik- en bilspieren, je benen en je armen, zorgt ervoor dat je je beweegt als één geheel. Hierdoor blijf je in balans en kom je niet te kampen met slingerende armen of benen, die je uit je evenwicht halen.
Het frame van je armen helpt bij het creëren van snelheid tijdens de draai. In tegenstelling tot wat je zou denken, duw je tijdens het draaien (naar rechts) je linkerarm, -schouder en ellenboog niet naar voren. Draaien is namelijk een achterwaartse krachtinspanning, in plaats van een voorwaartse. Je moet je rechterschouder en ellenboog dus (licht!) naar achteren trekken. Met je armen kun je daarnaast de snelheid van je draai bepalen. Wanneer je je armen in een wijdere positie houdt, dus verder van je lichaam, zul je langzamer draaien. Hoe dichter je je armen bij je lichaam plaatst, hoe sneller je dus zult draaien. Het is leuk om hier eens mee te spelen, zeker wanneer je meerdere draaien doet. spin spinning GIF by Leon Else
yoga fail GIF by I Love Kellie Pickler Leg day 

De positie van je benen en voeten bepaalt ook hoe soepel je draai gaat. Het is tijdens het draaien goed om je knieën licht gebogen te houden tijdens het draaien. Je maakt namelijk een beweging naar de grond toe. Wanneer je je benen strekt terwijl je draait haal je jezelf uit evenwicht, omdat het de positie van je lichaam verandert, en daarmee je evenwichtspunt. Je eindigt dan op een ander evenwichtspunt dan waar je begonnen bent. Natuurlijk is het ook niet de bedoeling om in een squathouding te gaan draaien, maar probeer een lichte knik in je knieën te houden, alsof je aan een bar hangt of net op een stoel wilt gaan zitten.

Dance Dancing GIF by AFV Pets Tijdens het draaien houdt je idealiter je voeten naast elkaar, en zijn ook je bovenbenen tegen elkaar aan geklemd. Dit is voor het houden van balans. Bij veel dansers, misschien ook wel bij jou, gaan de benen van elkaar af tijdens het draaien, en komt het been waarop niet gestaan wordt achter de rest van het lichaam aan. Hierdoor trek je jezelf uit evenwicht, vaak zonder dat je het zelf door hebt. Gelukkig zijn ook hier oefeningen voor. Bind bijvoorbeeld eens een sjaal om je bovenbenen heen als je draaien aan het oefenen bent. Of plaats een flesje tussen je benen, en probeer het niet te laten vallen terwijl je draait. Als dat goed gaat kun je steeds smallere voorwerpen tussen je benen plaatsen. Misschien zelfs je mobiel, want die wil je zeker niet laten vallen… Ga vooral eens spelen met de positie van je armen en benen, en kijk wat het met je draaien en evenwicht doet!

Wil je meer persoonlijke tips en training om je techniek te verbeteren? Op maandag 23 augustus starten we weer met een nieuwe reeks Personal Perfomance Training. In deze cursus speciaal voor gevorderde salsadansers verbeteren we je danstechniek, styling en musicality. Allemaal met losse oefeningen (die je thuis ook kan oefenen) zonder combinaties aan te leren. Eigenlijk een must-follow voor iedere danser.