Zo wordt je een betere danser! Over technieken en waarom we ze gebruiken – Deel 1

‘Rechtop staan! Spanning houden in je armen! Spotten! Niet naar beneden kijken! Houd je voeten bij elkaar tijdens het draaien! Armen bij je houden!’ Je bent een of meerdere van deze uitspraken vast wel eens tegengekomen in de lessen. Maar waarom zijn houding, spanning, spotten, je armen en benen nou zo belangrijk? In deze driedelige serie leggen we je uit waarom je welke technieken gebruikt, en hoe het je een betere danser maakt. En natuurlijk krijg je er gratis tips bij! 

Straighten up and fly high

Laten we beginnen bij het begin: je houding. Allereerst ziet het er natuurlijk mooier uit als je rechtop danst dan wanneer je met een kromme rug en gebogen schouders staat te dansen. Maar de voordelen van een goede houding gaan veel verder dan alleen de esthetiek. Je zult merken dat je (moeilijke) figuren beter kunt uitvoeren, dat leiden of volgen met meer gemak gaat en dat je je soepeler en makkelijker zult bewegen. Daarnaast beschermt een goede houding ook tegen blessures in je rug of schouders. Je houding is ook de basis van je frame, dus zonder een goede houding is het lastig om het frame te houden, en is samen dansen, leiden en volgen, een stuk moeilijker.

cat hello GIF
Een goede houding dus. Soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe weet je nu zelf of je houding goed is? Wanneer je merkt dat één of meerdere van de volgende situaties zich voordoen tijdens het dansen, is het goed om je houding nog eens onder de loep te nemen.

  • Wanneer je armkracht moet gebruiken om je partner te leiden.
  • Wanneer je niet goed aanvoelt welke figuren je partner aangeeft, of je eigenlijk altijd net te laat bent met reageren op aanwijzingen.
  • Als je schouders gebogen zijn tijdens het dansen.
  • Als je het moeilijk vindt om je frame te behouden.
arms party hard GIF
baby imitate GIF Hold it together!

Gelukkig zijn er allerlei manieren om je houding te verbeteren. Probeer allereerst rechtop te staan. Door recht te gaan staan, in te ademen, en deze houding vast te houden, kom je in je danshouding terecht. Je trekt hierdoor je borstkas wat naar boven, waardoor je jezelf verlengt. Om je schouders in een mooie positie te krijgen kun je deze naar boven en dan naar achteren rollen. Natuurlijk wel op zo’n manier dat het nog prettig voelt, je moet niks gaan forceren. Dit geldt ook voor je rug. Pas op dat je niet overdrijft en je rug gaat overstrekken in het werken aan een rechte houding. Hierdoor creëer je namelijk juist rugklachten. Om je rug te beschermen zijn je buikspieren cruciaal. Met het aanspannen van je onderste buikspieren plaats je bekken in een neutrale positie, waardoor je je rug niet gaat overstrekken.

Look At Me Dance GIF by TLC Een simpele oefening voor het creëren van een goede houding is om met je rug tegen een muur aan te gaan staan, met je billen, schouderbladen en hoofd ook tegen de muur. Wanneer je een juiste positie hebt gevonden, en je voor een minuut zo tegen de muur hebt gestaan, kun je proberen om je houding zo te houden terwijl je een stukje gaat lopen. Let er hierbij wel op dat je rug niet te hol is of dat je hoofd en nek te ver naar voren staan. Het oefenen met je houding en frame kan op elk moment: als je aan het wandelen bent, als aan het autorijden bent, wanneer je achter je laptop zit. Kleine momenten om hierop te letten en ermee te oefenen kunnen al veel verschil maken.

Wil je meer persoonlijke tips en training om je techniek te verbeteren? Op maandag 23 augustus starten we weer met een nieuwe reeks Personal Perfomance Training. In deze cursus speciaal voor gevorderde salsadansers verbeteren we je danstechniek, styling en musicality. Allemaal met losse oefeningen (die je thuis ook kan oefenen) zonder combinaties aan te leren. Eigenlijk een must-follow voor iedere danser.