6 Danstips: voor beginners en gevorderden

 

Je hebt net pas je eerste paar danslessen gehad of je bent juist al een iets meer ervaren danser, en je kunt nog wel wat tips gebruiken. Dan ben je hier aan het juiste adres! Wij geven jou 6 tips waar je zowel als beginner als ervaren danser wat aan zult hebben.

Beginner tips voor klanten! - Tattooschuur

 

1. Span je buikspieren aan tijdens het dansen

Niet iedereen beseft dit, maar je buikspieren (ofwel ‘center’ in danstermen) zijn enorm belangrijk als je een betere danser wilt worden. Alle bewegingen starten vanuit je center. Het geeft je lichaam stabiliteit, verbind je boven- en onderlichaam en speelt daarom ook een belangrijke rol in je houding.
Probeer dus een paar keer per week buikspieren te trainen. Probeer ook tijdens je wekelijkse danslessen je buikspieren aan te spannen terwijl je danst.

Je zult merken dat je dans stabieler wordt en je meer controle hebt.

Team Usa Sport GIF by U.S. Ski & Snowboard Team
 

 

 

 

 

 

Black Friday Dancing GIF by Target

 

 

2. Dans op de bal van je voeten

Dansen op de bal van je voeten heeft 2 grote voordelen: het komt natuurlijker over tijdens het dansen en je wordt sneller met dansen.

Als je op je hele voet (of hak eerst) stapt, dans je een heel stuk onhandiger. Je voelt je dus lichter, comfortabeler en sneller op de bal van je voet. Het draaipunt van je voet is bij je enkel, dus het is het beste om die te gebruiken vanaf de bal van je voet.

 

3. Houd je voeten dichtbij de grond

Veel beginnende dansers nemen vaak grote stappen en tillen hun voeten relatief hoog op van de grond. Heel goed om jezelf er bewust van te maken welke stappen je precies zet. Nadeel; What goes up, must come down.

Iedere stap kost op deze manier heel veel extra tijd. Die tijd kom je dan later vaak te kort. Ben jij na één dansje al uitgeteld? Let eens op hoe hoog jij je voeten optilt bij iedere stap.

Naast de praktische voordelen van je voeten dicht bij de grond houden ziet het er ook nog eens vloeiender uit. Grote, hoge stappen zien er wat grof uit, laat zien dat jij een Smooth Operator bent en houd je stapjes klein en laag!

4. Spot als je turns/draaien maakt

Spotten kun je heel gemakkelijk oefenen: ga voor een spiegel of muur staan, blijf naar één punt kijken en draai je lichaam met kleine stapjes naar links of rechts. Blijf zo lang mogelijk naar hetzelfde punt staren. Wanneer je spanning in je nek voelt (je je max hebt bereikt) draai je snel je hoofd om, om vervolgens weer naar hetzelfde punt te kunnen kijken.

Tip: hoe flexibeler je nekspieren zijn, hoe beter je kan spotten.

Door te spotten zul je minder snel duizelig worden tijdens het draaien en ga je ook sneller en gecontroleerder draaien. Salsa bestaat uiteindelijk uit heel veel turns en spins. Dus hoe beter je kan spotten, hoe beter je salsa kan dansen!

 

 

5. Lach veel met je danspartner

Soms kunnen we zo gefocust zijn met het goed uitvoeren van de dans dat we vergeten te lachen en plezier te hebben met onze danspartner. Uiteindelijk gaat het er om dat je het naar je zin hebt. Natuurlijk willen we beter worden en leuke moves doen op de dansvloer, maar als je er niet van kunt genieten, is dat niks waard. Probeer meer te lachen met je danspartner en je zult aangenaam verrast zijn hoe veel prettiger je gaat dansen!

 

Heb je feedback of tips voor je danspartner? Houd het voor jezelf, tenzij je hem of haar goed kent. Of er wordt specifiek aan je gevraagd of je tips hebt. Soms willen we andere verbeteren als iets niet wilt lukken. Het beste is dan om je in te houden en jezelf af te vragen: wat kan ik zelf doen om het beter te laten gaan.

 

 

 

Donald Glover Dancing GIF by Google

 

 

 

 

 

 

 

 

Happy The Rock GIF

 

 

 

Warm Up Golf GIF by Farmers Insurance ®

 

6. Stretch dagelijks

Creëer een routine waarbij je elke dag stretchoefeningen doet. Het beste is om een vast tijdstip of een vast moment te kiezen (bijvoorbeeld als je wakker wordt of voordat je gaat slapen). Als je elke dag al 5 of 10 minuten stretcht zul je al snel veel verschil in je mobiliteit merken.

 

Mooiere, vloeiende en natuurlijke bewegingen. Het is bewezen, hoe flexibeler jouw spieren zijn:

  • Hoe meer bereik jij hebt tijdens het bewegen, grotere (en mooiere) bewegingen
  • Des te betere doorbloeding in je spieren dus sneller herstel
  • Des te betere houding
  • Algehele betere sportprestaties

 

Dus begin (als het kan) vandaag al! Stretch elke dag 5 of 10 minuten en je zult in een mum van tijd verschil zien.

 

Pas deze tips toe tijdens het dansen en we weten zeker dat jij er wat aan zult hebben! Wil je les krijgen van onze gepassioneerde dansdocenten? Kijk dan hier op het uitgebreide lesrooster met alle verschillende dansstijlen en niveaus.